Una recepta milenaria per preparar probiotics a casa

muraturi

La tardor és la època de la collita i, en temps de la meva avia (i la meva mare també ho fa), els temps de preparar les conserves pel hivern. Melmelades, verduretes per caldos i estofats, salses, i encurtits. Aquests darrers tenen una funció especial des del meu punt de vista, ja que poden substituir les amanides per acompanyar plats de carn o llegums i facilitar la digestió i, a més, son aliments probiotics i curatius. La condició per que els encurtits tinguin aquestes propietats és que es produeixin per la fermentació natural (no conservats en vinagre) de verdures de producció orgànica. En el procés natural de fermentació, la microflora de les verdures i fruites, transforma els hidrats de carboni d’aquestes en moltes substàncies biològicament actives i beneficioses, com  per exemple vitamines B1, B2, vitamina A, àcid làctic.

Entre els encurtits de fermentació natural que es coneixen a Europa hi ha el xucrut – un potent aliment probiòtic amb efectes curatius. Segons un estudi del Dr. Mencinicopschi del Institut de Recerca de l’Alimentació de Bucarest, el xucrut manten els seus compostos anti-càncer (glucosinolats), hepatoprotectors (sulforafano), antiinflamatoris – antioxidants (.. Vitamina C, Vitamina A, Vitamina E, zinc), fibra dietètica 3 g% (combat el restrenyiment i desintoxica el còlon), minerals, potassi (250 mg%), magnesi (16 mg%), ferro (1,1 mg%), calci (60 mg%), enriquint-se en regulador d’àcid làctic de la microflora intestinal i un conservant ideal, bacteris probiòtics (Lactobactilli) beneficiosos per a la salut del còlon i el sistema immunològic. A més de tots aquests avantatges, els encurtits tenen molt baixa densitat calòrica d’entre 20 i 25 kcal per cada 100 grams, i per això es recomanen  en la dieta per mantenir la figura.

Advertència: El xucrut, com de fet la col cuinada d’altres maneres (amanides, bullida), seran consumit s amb precaució per persones que pateixen d’hiper i hipotiroïdisme. S’ha de tenir precaució per aquests compostos (goitrogenics) de la col que afecten la funció tiroïdal.

Es poden encurtir només hortalisses — col, cogombres, tomàquets verds – o es barregen amb altres verdures i fruites– codonys, pastanagues, api, meló, prunes, etc. . La recepta de confitats ha de contenir necessàriament herbes condiment,  com llavors de mostassa, anet, all, fenigrec, rave picant, gingebre, etc. El rave picant és a més un conservant natural.

Font: http://biodumbrava.wordpress.com/2010/12/26/muraturile-un-aliment-exceptional-probiotic-cu-efecte-curative/

Un exemple de recepta d’encurtits de fermentació natural

Ingredients:

(quant. aprox. per un pot de 3 litres)

*  Tomàquets verds o al inici de la maduració: 1Kg

*  Pastanagues: 5- 6

*  Remolatxes: 2-3

*  Pepinillos: 6-8

*  Grans de mostassa

*  2 trossos d’uns 10 cm de rave picant tallats en tires

*  Branques d’api

*  Branquetes de cirerer

*  Anet, i 3-4 dents d’all

*  Salmorra

Preparació:

Les verdures es laven i pelen i si son grans, o es prefereix, es tallen en tires i/o rodanxes i es disposen en capes dins d’un pot de vidre al fons del qual s’ha posat una ma petita de grans de mostassa. Les tires de rave picant es reparteixen entre les capes de verdures i per últim es disposen les rametes d’api i de cirerer que fan també la funció de no deixar les verdures aixecar-se per sobre del líquid. Si es decideix tallar les verdures es important que no es faci en trossos molt petits, per  deixar espai suficient per la salmorra en la que han d’estar ben submergides.

Per la salmorra:  1 cullera sopera de sal gruixuda per un litre d’aigua.

Quan l’aigua hagi bullit i la sal s’hagi dissolt, la salmorra s’aboca així calenta sobre les verdures, omplint be el pot per que no quedi aire. Per que no es trenqui, el pot s’ha de posar sobre una superfície metàl·lica (per exemple a sobre d’uns coltells). Es tapa i s’embolica el pot amb una tela de cotó o de llana i es deixa al sol o prop d’una font de calor per facilitar la temperatura ideal de fermentació. Es ventila cada dia d’una manera similar a quan se serveix la sidra (amb menys alçada per no perdre la salmorra) i al cap de 5-7 dies, quan la salmorra tingui un gust lleugerament agre i les verdures hagin perdut una mica de fermesa (no massa), es parra el procés de fermentació guardant el pot en un lloc fresquet.

La combinació de la recepta i les quantitats són orientatives. Molt be es pot combinar també amb la coliflor, o síndries molt petites, carbassons tendres, albergínies petites, ceps, etc.

Veure també – in English: http://www.thepaleosecret.com/2014/01/pickled-vegetables/

 

Anuncis

La remolacha – una hortaliza poco conocida

remolacha

Muchas personas me preguntaron cómo se consume la remolacha y qué propiedades tiene. A parte de la que se conoce como remolacha cocinada, disponible envasada en algunos establecimientos, pocos consumen la remolacha cruda e incluso hay lugares donde no se encuentra como hortaliza fresca en los puntos de venta de fruta y verdura. Es una hortaliza potente cuyas propiedades se aprovechan más cuando se consume fresca en ensaladas o en zumos, pero también cuando se cocina en casa.

En el este de Europa la remolacha se consume cruda, cocida, curtida, o fermentada – como en la siguiente receta:

Borş* de remolacha preparado en frío

* denominación de un jugo ácido con propiedades terapéuticas que se suele preparar a partir de salvado de trigo o centeno en regiones de Rumania. El  borş de remolacha es más típico en Ucrania.

Este borş  se recomienda para la limpieza y el fortalecimiento de los órganos internos, y también en enfermedades del hígado y de la vesícula.

Ingredientes :

Remolacha – 1 kg

Ajo – una cabeza

Levadura fresca de cerveza – como una nuez

Perejil y eneldo – un manojo de cada

Agua de manantial (aproximadamente 2, 5 l)

Preparación:

Pelar y cortar en dados la remolacha, pelar y cortar en cuatro el ajo, desmenuzar la levadura entre los dedos, picar finamente el eneldo y el perejil.

Coloque los ingredientes enumerados anteriormente en un tarro de vidrio (de 3 l), a continuación, añadir agua y remover bien con una cuchara de madera. Cubrir con una tapa o platillo el tarro y mantenerlo cerca de una fuente de calor.

Agitar todos los días y después de 3 o 4 días, si tiene un sabor bastante fermentado para su gusto, colar y poner en botellas que se guardarán en la nevera. Si quiere que sea más fermentado déjelo todavía por unos días, agitando diariamente.

Para efecto curativo consumir una taza 3 veces al día (antes de las comidas principales).

También puede usarlo para cocinar, agregándolo a varias sopas para darles un sabor especial.

Tiempo de preparación: 45 minutos

Fuente: http://retete.flu.ro/reteta-bors-de-sfecla-rosie-preparat-la-rece/

Ver más sobre las propiedades de la remolacha: http://www.youtube.com/watch?v=uDPlzvb4AAI

El borş  de cereales es rico en vitaminas como las del complejo B, Vit. D, vit. H, calcio, magnesio, fósforo, enzimas, oligoelementos. A parte de su uso en la cocina rumana, se utiliza en la medicina natural en diferentes cuadros, tales como la anemia, bronquitis, asma, sinusitis, para regular los niveles de azúcar en la sangre. Favorece la absorción de metales tales como de níquel, cromo, cobre, selenio, oro y también de vitaminas, y se utiliza para acortar el período de convalecencia. Debido a su rol en eliminar las toxinas del cuerpo tiene un papel beneficioso en la prevención de accidentes cerebrovasculares, cáncer de colon, en las dietas de desintoxicación y de adelgazamiento, y la resaca.

http://www.slabute.ro/sanatatea-in-familie/3618-bors-tarate-grau.html